Tussen 2012 en 2018 is het aantal fraudegevallen van phishing bijna vertienvoudigd, van 1.000 dossiers naar bijna 10.000 in 2018! Bij phishing proberen criminelen je bankgegevens te ontfutselen en die gebruiken ze dan om je rekening te plunderen. De criminelen sturen valse mails met sluwe vragen. Wat voor vragen precies en hoe moet ik er op reageren?
Fraudeurs doen zich voor als bank, overheidsinstelling of webshop. Er wordt vervolgens gevraagd:
- om jouw persoonlijke gegevens aan te passen;
- om de code van jouw bankkaart, digipass, etc. te wijzigen;
- om verder te klikken naar myCrelan voor een bericht;
- om een domiciliëring na te kijken.
Crelan zal hier NOOIT naar vragen per mail dus klik NOOIT op mailtjes met dergelijke vragen.
Indien je onregelmatigheden zou vaststellen bij het online bankieren, stop onmiddellijk en neem contact op met de service desk van Crelan op het nummer 02/558.78.88 of via een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Blokkeer in noodgevallen zelf jouw abonnement door 3 keer een foute aanlogcode in te geven.
Als je een verdachte mail ontvangt, verwijder die dan onmiddellijk. Klik niet op links en open geen bijlages als je de afzender niet vertrouwt. Je mag de mail wel doorsturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Heb je vragen of problemen, aarzel dan niet om ons te contacteren.